M. Night Shyamalan

06.08.1970 Pondicherry, Indija Manoj Nelliyattu Shyamalan

Svi ga vide kao majstora napetosti i neočekivanih obrata, ali on je (iznenađujući obrat!) duhovan tip koji voli pripovjedati napete priče o obitelji i ljubavi - samo u bizarnim i jezovitim situacijama.

M. Night_Shyamalan

Jedan je od rijetkih redatelja koji, ne samo što režira, već i glumi u reklamama (American Express) jer je njegov lik i redateljski stil poznat širokoj javnosti. Poznat je prvenstveno kao majstor iznenađenja, čime se zanemaruje njegova sklonost razvijanju emotivnih priča. Porijeklom je iz Indije, što objašnjava i razvijenu sklonost različitim duhovnim i natprirodnim temama, ali i sklonost prikazivanja nevjerojatnih stvari kao nečeg sasvim normalnog. Ipak, on je pravi Amerikanac, što je vidljivo u njegovoj ukorijenjenosti u američkoj pop kulturi (stripovi, bejzbol) i sklonosti da snima isključivo u gradu (Philadelphia) i saveznoj državi (Pennsylvanija) u kojoj on i njegova obitelj žive.

M. Night Shyamalan (Manoj Nelliyattu Shyamalan) rođen je u Pondicherryju u Indiji, u liječničkoj obitelji koja je očekivala da i on nastavi obiteljski posao. Njegov otac Nelliattu C. Shyamalan je liječnik opće prakse, a majka Jayalakshmi je ginekologinja. Šezdesetih godina Shyamalanovi su se preselili u Sjedinjene Države, a kad je Manoj začet, majka Jayalakshmi vratila se u Indiju da provede posljednje mjesece trudnoće kod svojih roditelja. Manoj se rodio i prvih šest tjedana proveo u Indiji, ali je zatim otišao u američki dom Shyamalanovih, u predgrađe Philadelphije u  saveznoj državi Pennsylvaniji. Pohađao je privatnu katoličku školu, a zatim i episkopalnu gimnaziju. Diplomirat će 1992. na New York University's Tisch School of the Arts, a tamo će prvi put umjesto Nelliyattu početi upotrebljavati srednje ime Night.

Od malena mladi Shyamalan ima autorske porive i snima filmove sa svojom kućnom  kamerom - snimio ih je čak 45 do svoje 17 godine i poslije uspjeha sa 'Šestim čulom' počinje na svakom DVD-u sa svojim dugometražnim filmom izdavati i svoje prve filmske pokušaje. 

Shyamalanov prvi dugometražni film je poluautobiografska drama 'Praying with Anger'(1992). Film je sniman u Madrasu u Indiji i to je jedini film koji će Shyamalan snimiti izvan svoje Pennsylvanije. Snimljen obiteljskim novcem, film je uspio biti prikazan na filmskom festivalu u Torontu, a otkupit će ga i kanadska televizija. Drugi film, 'Wide Awake' (1995), snima u svojoj katoličkoj školi sa svojim roditeljima kao producentima. Glavni lik filma je desetgodišnji dečko koji poslije smrti djeda traži Boga, uloge roditelja tumačili su Dana Delany i Denis Leary, a u ostalim ulogama bili su Rosie O'Donnell i Julia Stiles. Film je bio komercijalna propast, ali će Shyamalan zarađivati kao scenarist te će iste godine napisati scenarij za crtić 'Stuart Little' (1999).

1993. oženio se za kolegicu s faksa, indijsku psihologinju Bhavna Vaswan, s kojom ima dvije kćeri, a od 2006. žive u Philadelphiji, baš u blizini uobičajenih lokacija za snimanje.

Shyamalanov najveći uspjeh ostaje 'Šesto čulo'(1999), film kojim je utemeljio svoj stil i postigao kritičarski (6 nominacija za Oscara, uključujući i scenarij, režiju i film) i komercijalni uspjeh (600 milijuna $ zarade). Taj horor/triler bavi se psihijatrom (Bruce Willis) koji pokušava izliječiti problematičnog dječaka (Haley Joel Osment) koji vjeruje da vidi mrtve ljude. Istražujući dječakov slučaj, psihijatar će u iznenadnom obratu na kraju filma otkriti i nešto vezano uz vlastitu sudbinu te su predstavnici studija molili medije da ne otkrivaju iznenađujući kraj filma. Iznenađujući obrati u napetim pričama postat će i zaštitni znak Shyamalanovih filmova.

'Nesalomljivi' (2000) je slijedeći Shyamalanov hit, nikad bolesni David Dunn (Bruce Willis) jedini preživljva strašnu nesreću vlaka, a sakupljač stripova krhkih kostiju Elijah Price (Samuel L. Jackson) želi dokazati da to nije slučajno i da stripovi točno pokazuju kako postoje ljudi predestinirani da postanu superheroji. Iako nije doživio jednoglasne pohvale javnosti kao 'Šesto čulo', film je imao solidan uspjeh i pokazao je da prethodan uspjeh nije bio slučajan, Shyamalan je opet napisao i režirao intrigantnu priču te je umjesto uobičajenih trailera najbolja reklama za film bio teaser koji nije previše otkrivao publici, ali je bio tako efektan da je film dobio i nagradu za najbolji trailer 2001.

'Misteriozni znakovi' (2002) su neobičan SF o svećeniku (Mel Gibson) koji je izgubio svoju vjeru nakon ženine smrti i bori se da zaštiti svoju obitelj (Joaquin Phoenix, Rory Culkin i Abigail Breslin) od invazije vanzemaljaca. Zanimljivo je da Gibson izabran za tu ulogu jer ga je Shyamalan vidio u sličnoj ulozi u 'Smrtonosnom oružju', kad je glumio junaka koji je poslije ženine smrti na rubu samoubojstva. Poslije 'Šestog čula' ovo je najuspješniji Shyamalanov film s preko 400 milijuna dolara zarade.

'Zaselak' (2004) je prvi kostimirani Shyamalanov film, smješten u (hm,hm) kraj 19. stoljeća. Naselje kojem upravljaju Stariji (William Hurt, Sigourney Weaver) živi u posvemašnjoj izolaciji kako bi se zaštitili od zastrašujućih bića koje prijete iz šume. Ljubav između slijepe Ivy (Bryce Dallas Howard) i mladog Luciusa (Joaquin Phoenix) pokreće lanac događaja koji će ugroziti selo jer će razotkriti - još jednu iznenađujuću tajnu.
Film je bio relativno uspješan, ali su ga kritičari odbacivali te se zahuktavaju vječite rasprave o originalnosti Shyamalanovih filmova, čak ga za optužuje za plagijarizam.

Ipak, najveći neuspjeh će biti film koji je za Shyamalana najosobniji projekt, zbog kojeg se čak posvađao i sa šefovima Disneya. 'Žena iz vode' (2006) je fantastična bajka o sireni Story (Bryce Dallas Howard) koja se ne može vratiti u svoj svijet i zato treba pomoć Clevelanda (Paul Giamatti) koji joj pomaže u borbi protiv zagonetnog i opasnog bića. Izišao u kino distribuciju baš u vrijeme akcijskih blockbustera poput 'Pirata s Kariba 2', film nije uspio privući mlađu publiku kojoj je bio namijenjen.
Ovaj film će stoga (nakon debitantskih drama u obiteljskoj produkciji) biti prvi pravi komercijalni neuspjeh, a i kritičari su bili nemilosrdni te je film nazivan i 'Showgirlsom fantasy filmova'.

M. ne miruje pa planira snimiti 'Life Of Pi', još jednu dramu o indijskom dječaku koji razmatra pitanja religije i duhovnosti. Ako slučajno ne vidite Shyamalanovo ime na špici filma, to će biti zato što je sam Shyamalan tako odlučio, izjavio je da osjeća pritisak javnosti da radi zastrašujuće trilere pa zato zbog njegovog imidža trpe njegovi filmovi.

Iako je svojim filmovima zaradio preko milijardu dolara i stekao brojne fanove, kritičari i publika su još podijeljeni oko njegovih filmova. Kritičari mu zamjeraju da pokušava kopirati Hitchcocka, što je uobičajena 'zamjerka' svakome tko radi trilere, a Shyamalanova posveta majstoru vidljiva je i u odluci da se, baš poput Hitcha, redovito pojavljuje u svojim filmovima u cameo ulogama. Osim toga, kao i Hitchcock, razumije važnost samopromocije. Tako je  Sci-Fi Channel snimio lažni dokumentarac o 'nesreći' koju je doživio u djetinjstvu, kad se navodno utopio u zamrznutom ribnjaku i doživio kliničku smrt. Poslije tog iskustva, Shyamalan je prema dokumentarcu počeo komunicirati s duhovima, ali se strašno naljutio kada je saznao da je tajna otkrivena pa je odbio sudjelovati u snimanju emisije. Prava istina je da je cijeli film zezancija u kojoj je sudjelovao i M. 'Volim-se-poigravati-s-publikom' Shyamalan, a služio je kao marketinški trik za promociju filma 'Zaselak'.

Najčešći je nesporazum s gledateljima nerazumijevanje Shyamalanovog stila, svi ga uglavnom karakteriziraju kao redatelja horora s iznenadnim obratima pa se zatim svi žale kako njegovi filmovi nisu naročito zastrašujući niti iznenađujući. No njegovi filmovi su u biti posve drugačiji, on u stvari radi obiteljske melodrame s motivima natprirodnog. Napete situacije su samo iskušenja kroz koje junaci prolaze da bi preispitali sami sebe i poslije katarze otkrili što trebaju da održe obitelj. Iako mnogi njegove filmove smještavaju u podžanr 'zona sumraka' (obični ljudi iznenada se nađu u fantastičnim i jezovitim situacijama), za razliku od tipičnih horora u kojima Zlo ostaje prijetnja i na kraju filma, Shyamalan je navikao završavati svoje filmove u optimističnom tonu.

Njegov stil se odlikuje i pažljivo rađenom mizanscenom, neobičnim kutovima kamere, suptilnim građenjem atmosfere uz efektnu glazbu i montažu. Rijetko koristi kompjuterske efekte i uglavnom se oslanja na 'staromodne' stvari kao što su kompleksna priča i jezovita atmosfera, bez grafičkog prikaza nasilja. Jako su mu bitni likovi s kojima se gledatelj mora identificirati  pa zato veliku važnost Shyamalan daje dobrom castingu. Shyamalan voli ponavljati uspješnu suradnju pa tako mnogi glavni glumci (Bruce Willis, Joaquin Phoenix, Bryce Dallas Howard) glume i u slijedećim njegovim projektima. Voli imati potpuni nadzor nad svojim filmova te je obično scenarist, producent pa i glumac u radovima koje režira.

U budućnosti planira raditi raznovrsne filmove pa možda snimi i film iz serijala o Harryju Potteru jer ga privlači mračni završetak tog serijala.

s.p.