Zagreb ispratio šezdesetosmaše - Dugometražni
Home      Vijesti      Filmski      Dugometražni      Zagreb ispratio šezdesetosmaše

Zagreb ispratio šezdesetosmaše

Festival subverzija dokazao se i na filmskom i teorijskom planu. Vidjeli smo Markera, Vardu, Makavejeva i Godarda, a uživo čuli Žižeka.

s.p. 26.05.2008 0 komentara

Zagreb ispratio šezdesetosmaše

Drugi dio 'Subverzivnog filmskog festivala' posvećenog 1968. protekao je u znaku velikog šoumena – Slavoja Žižeka. Predavanja Žižeka više su od običnog gostovanja – slovenski intelektualac umalo je postao službeni filozof Festivala, a bogami i maskota. Predavao je na hrvatskom, moderirao tribinu na engleskom, simultano prevodio s njemačkog na hrvatski i engleski. Prvo je predstavio knjigu 'Pervertitov vodič kroz film' na kojoj je psihoanalitički i filozofijski 'oprao' mnoge ugledne filmaše. Njegovo samostalno predavanje napunilo je kino Europu, u kojem je mnogo ljudi moralo i stajati.

Po njegovom izboru, u filmskom programu je pušten Carpenterov 'Oni žive', u kojem glavni junak pronalazi specijalne sunčane naočale pomoću kojih primjećuje vanzemaljce i njihove skrivene poruke. Pošto se junak obračunava s alienima uz pomoć oružja, laici to vide kao 'akcijski SF', ali za Žižeka je film 'jedno od zanemarenih remek-djela holivudske ljevice', dok su sunčane naočale simbol 'kritike ideologije'.


'Oni žive', r: John Carpenter, isječak

Par desetljeća prije Žižeka, Godard i ostali ljevičarski filmaši snimali su takvu propagandu da ne trebaju nikakve naočale za njeno detektiranje. Ipak, izravni pozivi radnicima na pobunu u filmu 'British Sounds' rađeni su preavangardno, tako da se bojimo da su radničkoj publici u sjećanju ostali samo kadrovi gole žene. I trosatni 'Zrak je crven' i četiriipolsatni 'Vrijeme žeravice' bili su očito rađeni za određenu publiku – za strastvene ljevičare i/ili strastvene filmofile.

'Daleko od Vijetnama' sigurno ulazi u red najboljih dokumentaraca festivala, a to što ga je radio cijeli kolektiv redatelja (Godard, Resnais, Varda, Lelouch, Marker) je samo prednost filma, a ne mana. Vidimo pregled vijetnamskog rata iz različitih perspektiva - Amerikanci koji rade paradu i od antiratnih prosvjeda i sudbine Vijetnamaca koji se od razornih bombi brane uz pomoć montažnih skloništa.

Tadašnji agit-prop filmaša o 'ratu bogatih protiv siromašnih' ovdje ima pokriće, jer film dobro prikazuje povijesnu pozadinu sukoba (francusko-američko kolonijalno upletanje), a snažno oslikava i osobne priče, kao na primjeru mormona koji se živ zapalio prosvjedujući protiv rata. Za eksperimentalu u ovom filmu je, dakako, zadužen Godard. Prvo snima sebe, ali tako da ne vidimo što se snima, pa onda prepričava prizore iz Vijetnama koje  bi snimio da je stvarno u Vijetnamu, ali nije - pa stoga samo izvodi subverzije s kamerom.


'WR: Misterije organizma', r: Dušan Makavejev, isječak

A i nakon 37 godina još je subverzivan jugoslavenski klasik, 'WR: Misterije organizma' Dušana Makavejeva. Prije je bilo skandalozno što se slobodna seksualnost propagira paralelno sa službenom komunističkom ideologijom, no danas je eksplicitan seks samo malo provokativan, a subverzivno zvuči jedino propagiranje komunizma, osobito onima koji ne shvaćaju ironiju filma. U svakom slučaju je ludo zabavno gledati Milenu Dravić kako zahtijeva komunizam u seksu ('Svakom prema mogućnostima i potrebama'), a nije bez razloga i ugledni Roger Ebert stavio 'WR' na svoj popis velikih filmova.

I dok dosta festivala spaja filmove i tulume, ovo je bio zanimljivi festival koji je spajao filmove i teoriju – čak i filmove i filozofiju. One koji su ga propustili možemo utješiti time da su organizatori snimali sva događanja na festivalu, te će snimiti 1-satni TV dokumentarac i opsežniji, 3-satni sažetak Festivala. Što će biti tema sljedećeg izdanja Subversive Film Festivala još ostaje tajna, no nagađamo da ćemo opet u teoriji i praksi pratiti filmsku avangardu.

Komentari

Nema komentara.