Živjele subverzije! - Dugometražni
Home      Vijesti      Dugometražni      Živjele subverzije!

Živjele subverzije!

Novi zagrebački festival predstavio je razne istočnoeuropske klasike i rane radove Bertoluccija i Pasolinija. Nakon projekcija, slijedi filozofija.

filmski.net 22.05.2008 0 komentara

Živjele subverzije!

Festival subverzivnog filma ponudio nam je pregršt starijih, teže nabavljivih naslova, koje je zaista prava rijetkost danas vidjeti na velikom platnu. Tako se prvi dan na rasporedu našao film 'Golaći' poznatog mađarskog redatelja Miklósa Jancsóa iz 1966. 'Golaći' govore o represivnim postupcima Austrijanaca nad mađarskim zatvorenicima. Posebice su impresivni zatvorski gazde, kompletno odjeveni u crno, pa bi pravednije bilo da se filma sintagma 'ljudi u crnom' veže uz ovaj film, a ne uz svima nam znani blockbuster.

Nakon 'Golaća', koje je izabrao uvaženi gost Frank Furedi, na platno stupa širim masama mnogo poznatije ime, Bernardo Bertolucci, sa filmom 'Prije revolucije'   /naslovna/, koji je bio svojevrsni hit dana pa se i dvorana gotovo popunila. To je film o mladom buržuju intelektualcu koji, unatoč svim svojim težnjama, ne uspijeva 'živjeti revoluciju', već uvijek ostaje korak prije nje. Drugi igrani film talijanskog majstora prilično je zahtjevan za prosječnog gledatelja, kako sa filmskog, tako i sa obrazovnog aspekta, budući da se u njemu prepliću sve umjetnosti, od slikarstva (Parmigianino) preko književnosti (Wilde, Melville), do samog filma (plakat Godardova filma 'Žena je žena'; uzvik: 'Ne može se živjeti bez Rosellinija) i opere (Verdi)'.


'Prije revolucije', isječak

Ipak, pažljivom je oku uza sva bogatstva koja film nudi, najviše za oko zapelo aljkavo prevođenje, pa kad se u rečenici u kojoj se tvrdi da će 'Anna Karina za 20 godina biti ono što je Louise Brooks danas' spomenuta francuska glumica 'prevede' kao Ana Karenjina, onda zaista ne znate bi li prije plakali ili se smijali. 'Svakodnevna hrabrost' Evalda Schorma bila je posljednja projekcija prvog dana, a ujedno i najkvalitetnija. Radi se o debitantskom uratku jednog od brojnih čeških novovalaca 60-ih, Evalda Schorma, koji progovara o okrutnosti svijeta kroz preokupacije protagonista kao što su posao, ljubav, prijatelji i slično.

Drugi je dan donio nešto direktnije filmove, pa smo tako mogli vidjeti dokumentarac 'Starbuck – Holger Meins' o istoimenom teroristu, nakon kojega je slijedio 'Stockholm 75', također dokumentarac o pripadniku RAF-a. Film je popraćen tribinom na kojoj je, danas preobraćen i nabildan Sartreovim citatima, sudjelovao bivši pripadnik RAF-a zajedno sa svojom suprugom, također osuđenom teroristicom. Iako su dokumentarci bili izrazito zanimljivi, na filmskom se pla(t)nu nije prikazalo ništa bitnije.


'Teorem', r: Pier Paolo Pasolini, isječak

Pasolinijev 'Teorem' kasnio je oko 45 minuta zbog uzavrele tribine, pa su ljudi već gnjevni sjeli u stolac, a kad k tome dodamo još i Pasolinija, kakav god on bio, ne treba se čuditi tome što je otprilike dvadesetak ljudi napustilo projekciju. Dan se zaključio još jednim češkim remek-djelom 60-ih, filmom 'O svečanosti i gostima' Jana Nemeca, u kojem kao glavni lik nastupa – Evald Schorm. 'Prikriveno' prikazani staljinizam ipak je bio previše – Nemec je ubrzo dospio na 'crnu listu', a filmu je udarena zabrana do daljnjega.

Nakon svih ovih filmova došao je red i na autore iz bivše Jugoslavije. Tako je prikazan kultni film Makavejeva 'W.R.- Misterije organizma', a bila je velika navala i za predavanjima - zavladala je prava 'žižekomanija', no o tome više u sljedećem javljanju...

Komentari

Nema komentara.