Igre gladi: Šojka rugalica 1.dio

Distrikt 13

'Vatra gori sjajnije u tami', premisa je trećeg nastavka popularne filmske franšize. U režisersku stolicu ponovo je zaseo Francis Lawrence, s tim što su ovoga puta adaptaciju romana Suzanne Collins, odradili Peter Craig i Danny Strong (normalno uz podršku same autorke). Odmah da istaknem kako je scenario drugačiji i bitno se razlikuje od prethodnika. Narativ se direktno nadovezuje na prethodni deo. U centru pažnje je naša heroina, mentalno sazrela i spremna da preuzme svoje breme odgovornosti. Katniss shvata da je došlo vreme da se bori za veći cilj. Njena uloga je da raspali plamen borbe za slobodu u ime svih pobunjenih distrikta protiv diktatorskog režima Panema. Sklapa dil s predsednicom Coin da bude marketinška figura u propagandnoj kampanji koja će inspirisati pobunjenički duh i ujediniti sve potlačene u zajedničkoj borbi protiv ozloglašenog predsednika Snowa i njegovih vernih sledbenika... Iskren da budem s nestrpljenjem sam očekivao ovaj nastavak. Posle odjavne špice, shvatio sam da nije bilo potrebe, jer treći deo franšize je svakako najslabiji. Ljubitelji akcije mogli su da u prva dva dela uživaju u odlično snimljenim akcionim sekvencama, uz izvrsne specijalne efekte. Ovog puta dobijamo znatno manje akcije, ali zato više kvazi-filozofskih mudrovanja koje spadaju u političku propagandu i kliše-demagogiju. Ah da ne ispustim da pomenem i taj veštački forsirani ljubavni trougao, koji zaista deluje bljutavo-patetično i malo koga još zanima. Politikantstvo je prevagnulo nad pravom borbom, što delimično ima opravdanje, jer ovo možemo da prihvatimo i kao zatišje pred buru. Mislim i nadam se...pa valjda će napokon doći do tog raspleta u poslednjem nastavku. A to je moguće samo ako nam priušte žestoki obračun udruženih pobunjenika s mrskim neprijateljem. Ili sam možda u zabludi, no živi bili pa videli. Malo ovde šta zaslužuje pohvalu. Gluma Julianne Moore je po običaju korektna, a ponovo su pristojno izneli svoje likove Woody Harrelson i Elizabeth Banks. Tu negde možemo i da stavimo tačku. Jennifer Lawrence nekako sputana, kao da otaljava naslovnu rolu, jer naprosto mora (nevoljno) da završi ono što je odavno započela. Dva kraka u famoznom trouglu, Liam Hemsworth i Josh Hutcherson, predstavljeni su kao obični pozeri, pa im ni njihova harizma ne pomaže da ostave neki uverljiviji utisak. Kratko da se dotaknem i tehničkog aspekta. Sa budžetom od $125,000,000 stvarno je moglo puno bolje, jer spektakularno rušenje hidroelektrane i bombardovanje belim ružama, ipak je premalo barem za standarde izvikanih hollywoodskih blockubstera. Postavljena scenografija je položila ispit, jer nam je dočarala Distrikt 13 duboko ukopan pod zemljom na veoma realističan način. Postiže svrhu, jer ima tu mračnu, prigušenu atmosferu, kao mesto odakle se sprovodi pobuna, van domašaja režimske soldateske. U tom klaustrofobičnom prostoru mešaju se ratnički duh iz koga provejava optimizam da je svrgavanje tiranije moguće, s ljudskim strahom suočenim sa surovom realnošću potkrepljenim istorijskim činjenicama, da svaka borba traži žrtve. Ljudske, a ne samo materijalne. Podbacio je i to debelo ovaj nastavak koga su producenti rastegli na dva dela. A razlog je pogađate, čista komercijala, koja uzgred budi rečeno nije loša, ako se osvrnemo na podatke sa Box Office. U ovom slučaju ne vredi davati nikakve preporuke, jer je izvesno da će ljubitelji franšize, makar instinktivno, odlučiti da pogledaju 'Pticu Rugalicu' ili 'Sjaj slobode' kako ga veoma 'originalno' prevedoše ovdašnji distributeri. Posmatrano iz neutralnog ugla, možda je dosegao do nekog proseka i ništa više od toga. Žali Bože toliko para spucanih u filmski promašaj.