Enderova igra

Treće dete

Prošlo je nekih 70-ak godina od kada je majčica Zemlja odbranjena tako što je uz ogromne ljudske žrtve, izvojevala pobedu nad vanzemaljskim insektoidnim osvajačima - Formicsima. Poučeni lošim iskustvom iz prošlosti, vojni stratezi užurbano rade na pripremi mladih, dobro obučenih kadrova, s ciljem da se obračunaju s neprijateljem jednom za svagda. Da ga unište do poslednjeg i time otklone svaku pretnju koja bi ugrozila čovečanstvo.Rođen kao treće dete (ima starijeg brata Petera i tek malo stariju od njega sestru Valentine) u porodici Wiggin, Ender (Asa Butterfield) je od malih nogu pokazivao da ima nešto u sebi što ga razdvaja od drugih.Iz tih razloga biva regrutovan od strane pukovnika Graffa (Harrison Ford) i počinje s brutalnom vojničkom obukom na vojnoj akademiji, smeštenoj negde daleko u zemljinoj orbiti.Za kratko vreme Ender uspešno ovladava potrebnim veštinama, iskazujući neslućeni potencijal koji ga može dovesti na visoko mesto u lancu komande.Mesto zapovednika kompletne flote u nemilosrdnom obračunu s mrskim nepijateljima ljudskog roda...Orson Scott Card je autor naučno-fantastičnog romana 'Ender's Game' koji je objavljen sada već davne 1985. godine.Kako je naišao na odličan prijem kod kritike, ali i kod čitalačke armije sposobne da prepozna genijalno literarno štivo, logična posledica bila je da doživi i filmsku ekranizaciju. Nakon niza godina čekanja, pa opsežnih priprema, ipak se krenulo u ambiciozni filmski poduhvat.Obezbeđen je enormni budžet od oko $110,000,000 a glavni zadatak poveren je prekaljenom filmskom vuku - Gavinu Hoodu ('Rendition', 2007.).Adaptirao je scenario i potom se latio režiserske palice. Njegov dobro prepoznatljiv talenat da umešno upotrebi specijalne efekte u vizuelno stilizovanu priču, ponovo je došao do izražaja.Dajući svoj osvrt na blisku budućnost, sugestivna režija stvara metaforičnu sliku krcatu simbolima na svakom koraku (gotovo u svakom kadru).U zavisnosti iz kog ugla se posmatra (američkog ili anti-američkog) film se može prihvatiti kao anti-ratni ili kao totalno militaristički.A to je najbolji dokaz da ovde imamo studiozno kreiranu pozadinu, odakle se šalju poruke gledaocima i gde se ispituje koliko je u principu ispravna ideja o društvu čiji opstanak praktično zavisi od njihove dece, isturene u prvim borbenim redovima. Glumačka ekipa sastavljena pretežno od mladih, takoreći od dece koja imaju perspektivu da (možda) uspeju u glumačkom poslu, dokazala je da ume da odradi posao na zavidnom nivou.Možda i postavljeni zadaci nisu bili suviše zahtevni, ako imamo u vidu da je, osim za glavnog junaka, za sve ostale odrađena tek površna karakterizacija likova.Upečatljiva rola zabrinutog komandira vojne akademije podsetila nas je da Harrison Ford voli ovaj žanr i da mu to naprosto leži. Uostalom punu afirmaciju je stekao u kultnom serijalu 'Star Wars'.Atraktivni kostimi i maštovito postavljena luksuzna scenografija očigledni su primeri da se vodilo računa o svakoj sitnici.Steve Jablonsky je autor muzičkih aranžmana koji diskretno naglašavaju sve ono što je od krucijalnog značaja u ovoj SF-pustolovini.Puno novca, ogromna energija, uloženi trud, potrošeno nebrojeno mnogo radnih dana, radi postizanja željenog cilja. Stvaranja jedne moderne SF-avanture, od koje bi mogla nastati popularna, normalno i komercijalno isplativa franšiza. Ali, nakon svega ostao je opor ukus blagog razočaranja.Teško mi je da prihvatim takav koncept, vizionarski plasiranu ideju na kojima se oslanja filmska radnja.Jednostavno to je ostalo pomalo nedorečeno i stoga neuverljivo i baš zbog toga smatram da je posredi tek jedan osrednji SF film i ništa više od toga.

Harry Potter u svemiru

Istrošeni Harrison Ford (kojeg su stavili radi stare slave)hrpa osrednje talentirane djece i priča koja je dosljedna istoimenom romanu(klasik sf žanra) = bez "oduševljenja molim"