Dobra godina

Vinogradar

Ridley Scott (''Gladiator''; ''Black Hawk Down''), prekaljeni filmski radnik koji se okušao kao producent, režiser, čak i kao scenarista jednog malog kratkog TV projekta. Zasnovano na istoimenom bestseleru ''Dobra godina'' Petera Maylea, njegovog velikog prijatelja, Ridley je izabrao Marca Kleina da adaptira Mayleov roman, a on se prihvatio da režira ovu romantičnu dramu. Polazeći od premise: ''Sve sazreva... pre ili kasnije!'' pratimo glavni lik, uspešnog londonskog bankara, zgodnog, tvrdoglavog i samouverenog Maxa Skinnera ((Russell Crowe). Preokupiran i pomalo zaljubljen u svoj posao, Max nemilosrdno razbija poslovnu konkurenciju rukovodeći se devizom: "Pobeda nije sve, pobeda je jedino što postoji!" Iznenada stiže mu vest iz Francuske: njegov stari ujka Henry (Albert Finney) je preminuo. Pošto mu je on najbliži rođak, Max je zapravo jedini naslednik njegovog imanja, u koje spadaju zamak u Provansi i vinograd u kome je Henry 30 godina uzgajao grožđe. Na brzinu zakazuje let za Francusku kako bi procenio vrednost imanja i regulisao pravnu stranu svog nasledstva. Odlazak na imanje budi u njemu sećanja na detinjstvo kada je provodio bezbrižne letnje raspuste u društvu ekscentričnog ujaka, učeći o mnogim stvarima iz života koja su mu kasnije pomogle da postane uspešan i cenjen u društvu i na poslu. Tamo zatiče vinograd u očajnom stanju, ali i bračni par Duflot. Francis se brine o vinogradu, a njegova supruga Ludivine je kućepaziteljka na imanju. Poznati enolog ga obaveštava da je grožđe iz ovakvog vinograda lošeg kvaliteta i da nema uslova za neku ozbiljniju profitabilnu proizvodnju. Ali pronalazak u podrumu starih boca vina pod nazivom ''Le Coin Perdu'' izaziva znatiželju kod Maxa. Poznanstvo sa šarmantnom lokalnom vlasnicom kafea, Fanny Chenal (Marion Cotillard), dešava se slučajno kada on naleti njegovim smešnim malim autom na nju dok ona vozi bicikl. Ona mu otkriva da je vrednost boce tog vina velika, izražena u nekoliko hiljada $. Kada mu se pozicija na poslu u Londonu iskomplikuje, zbog neke sumnjive transakcije, Max poziva svog prijatelja Charlie Willisa (Tom Hollander) da mu napravi procenu tržišne vrednosti imanja. Uveravanja da bi imanje moglo biti sjajan izvor prihoda, blaga klima u južnoj Francuskoj, poštovanje prema ostarelom bračnom paru Duflot i naravno očaranost kako unutrašnjom tako i spoljašnjom lepotom Fanny Chenal, uticaće na Maxa da razmisli o radikalnoj promeni svog života. Dolazak Amerikanke Christie Roberts (Abbie Cornish) iz Kalifornije, koja tvrdi da je vanbračna ćerka peminulog ujaka i prema francuskim zakonima ima prava da nasledi imanje, dodatno će zakomplikovati situaciju. Česti prikazi Maxovog detinjstva (Freddie Highmore tumači mladog Maxa) i važne lekcije iz života koje je dobijao od ujaka, prikazani kroz flešbekove daju melodramsku crtu filmu. Neočekivana romansa sa lepom Fanny jeste drugi presudan faktor koji je iz korena promenio čoveka naviklog na život u urbanom Londonu, gde se kretao u visokim krugovima i uživao sve blagodeti dostupne mladom uspešnom poslovnom čoveku. Za snimanje je potrošeno čak $35,000,000, što je poprilična suma, ako imamo u vidu da ovde nema puno specijalnih efekata. Međutim izabrane su divne lokacije za snimanje u Francuskoj, uključujući i nekolicinu sačuvanih zamkova iz davnih epoha, a takođe je deo filma snimljen u Londonu. Specifičan, ali istovremeno miran život u francuskoj Provansi, definisan kroz moto tamošnjih vinogradara: "Nigde drugde u svetu čovek ne može da bude toliko zaposlen radeći tako malo, a da ipak toliko uživa!" jeste zapravo suština filma. Poruka koju dobijamo sa filmskog platna jeste da je čovek za prave stvari i za pravu ženu, spreman da se odrekne mnogo toga. Romantično, zabavno, sa prirodnim humorom, uz niz inteligentno postavljenih dijaloga i predivnu ''prirodnu scenografiju'', daju kvalitet ovom filmu. Dakle, pogledati svakako ... i nemojte previše da se raznežite, ipak je to samo film, ma koliko to realno izgledalo i zvučalo!

VRLO ZABAVNO

Ridley Scott se okrenuo jednostavnim i simpatičim romantičnim komedijama,a u glavnu ulogu je stavio svog vjernog pajdaša Russela Crowea.Ovo je vrlo zabavni i simpatični film koji je idealan za subotnju večer.

Osvrt na film + Marion Cotillard

Ridley Scott mi je najdraži režiser, drago mi je svako njegovo djelo, posebno "Bladerunner" i "Gladiator", ali i ovakav divan opušten i zabavan film (koji sam gledala dva puta u kinu, a sada na dvd-u), naročito zbog odlične ekipe glumaca. Albert Finney u jednoj od najboljih i životnih uloga; Russell Crowe,(jedan od hollywoodskih velikana :"L.A.Confidential", "Dangerous Mind", i iznad svega briljantan "Gladiator") čija duhovita gluma osvježava; Marion Cotillard, koja mi je trenutan povod pisanja. "Dobra godina" je prekrasan opuštajući film o britanskom yuppiju i burzovnom geniju koji se pretvara u bonvivana,i koji kroz svoja sjećanja budi razne ljubavi u sebi : prema djedu,djetinjstvu, Francuskoj, divnoj kući, prelijepoj Fanny Chenal ,koju je krasno odglumila Marion Cotillard.U filmu je tako prirodna,lijepa,nježna,šarmantna, a opet tajnovita, da se osim Skinnera, i publika zaljubi u nju. No, sjetila sam Marion i iz "Crne Dalije", gdje je imala malu , ali vrlo dojmljivu ulogu,zapamtila sam je zbog ljepote , šminke i tragike lika.Evo, sutra ćemo je moći gledati u "La Vie en Rose", u ulozi Edith Piaf.Kritičari je dižu do zvijezda,njena je gluma ocijenjena najvišim ocjenama,a uvjerljivost imitacije poznate francuske šansonijerke tragične sudbine, gotovo genijalna (osim što ne pjeva, no rijetko bi tko mogao "skinuti" Piaf,a i producenti su željeli zadržati vjerodostojnost i izvornost glazbe). Ugodno sam iznenađena inteligentnim i raznolikim izborom uloga mlade francuskinje.Kritičari misle da joj je ovaj film proboj do Oscara,iako je meni žalosno da to treba biti glavni cilj bilo kojeg glumca,nadam se da njoj nije,i da će imati još mnogo vrhunskih i raznolikih izvedbi. Mene osobno se dojmila već u "Crnoj Daliji",osvojila u "Dobroj godini",i iako osobno ne volim Edith Piaf ,samo zbog Marion Cotillard i njene glume gledati ću film sa sigurnošću. Ovo su dakle , Marionine "dobre godine"...

Odmor od blockbustera

Ovim filmom Ridley Scott kao da se odlučio malo odmoriti od snimanja velikih blockbustera sa ogromnim budžetima, specijalnim efektima i velikim očekivanjima. Dojma sam kao da je (zajedno sa svojim stalnim suradnicima Croweom i producentom Lustigom) odlučio snimiti opuštajući film sebi za gušt. Tako sam i ja ovaj film doživio, Ovdje se ne radi o nekom velikom remek-djelu ili pak o nečem neprobavljivom, nego o solidnoj i pitkoj drami sa elementima romantične komedije. Osnovna poruka ovog filma je da se ne isplati težiti velikoj zaradi i uspjehu, jer sve to se čovjeku vrati nazad u glavu, nego treba se na trenutke opustiti i uživati u malim životnim radostima. Možda je Scott ovim filmom želio gledateljima diskretno predstaviti i neka svoja razmišljanja i stavove o životu (Tome u prilog ide i podatak da je film snimljen prema romanu koji je pak napisan upravo prema Scottovoj ideji.) Glumačke izvedbe su solidne u ovom filmu, a posebno bih izdvojio kratku ali veoma upečatljivu rolu Alberta Finneya u ulozi ekscentričnog ujaka, koji je po mom mišljenju zasjenio sve ostale. Na kraju posebno bih istaknuo činjenicu da je radnja smještena na jug Francuske, a zahvaljujući odličnoj kameri i fotografiji cijeli film djeluje kao razglednica. Iako u filmu imam i zamjerki (očekivao sam malo više što se tiče radnje filma da se više posveti samim vinima-nešto kao ''Stranputica''), ne vrijedi ih previše spominjati, jer u ovakvom tipu filma one i nisu presudne. Ako ste se već pomalo zasitili velikih blockbustera sa hrpom eksplozija i specijalnih efekata, preporučam da otvorite bocu dobrog vina, ugodno se smjestite i pogledate ovaj film, jer njegov lagani ritam i prelijepa scenografija će vas zaisgurno opustiti

Solidno

Film uopce nije los. Drama s elementima sarkasticnog pitkog humora i romanse za gledatelje preko 30 godina. Oni koji vole Batmane, Supermane, Gladijatore, Spidermane, Sin Citye, Elektre, Van Helsinge i ostale junake da ih ne nabrajam ovaj film ne bih preporucio. Film odgovara na vjecito pitanje sto izabrati: miran zivot ili karijeru, te je stoga i pogodan za zahtjevnije gledatelje. Veliki minus filma je Russell Crowe u ulozi neke vrste polu-intelektualca, makar svi znamo da je covjek sirovina (ne samo na filmu, nego i u privatnom zivotu). Izgleda da on polako postaje omiljeni glumac Ridleya Scotta, kao sto mali peder Di Caprio postaje omiljeni glumac Martina Scorsesea. S obzirom da je plejada velikih Hollywoodskih glumaca polako na zalasku (De Niro, Nicholson, Eastwood, Pacino, Hoffmann) Hollywoodom ce zavladati pederi (Di Caprio, Gylenhaal, Maguire...) i poneka sirovina (Crowe, Farrell...). U buducnosti tako na kraju nece biti nijednoga karakternoga glumca koji moze iznesti film na svojim plecima, makar scenario filma bio i los. De Niro, Eastwood, Pacino to mogu, ali sirovina Crowe je diskutabilan po tom pitanju. Ipak ovaj film zasluzuje cetvorku zbog povremeno vrlo dobrih dijaloga i nekoliko vrlo dobrih recenica (npr. 'Ostavi ljepotice muskarcima bez maste').